SANAYİ KURULUŞLARININ ENERJİ TÜKETİMİNDE VERİMLİLİĞİN ARTTIRILMASI İÇİN ALACAKLARI ÖNLEMLER HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ KISIM
Amaç, Kapsam, Hukuki Dayanak, Tanımlar
Amaç
Madde 1. - Bu yönetmeliğin amacı, enerji tüketimi yüksek olan sanayi sektöründeki enerji verimliliğinin arttırılması için gerekli düzenlemeleri sağlamaktır.
Kapsam
Madde 2. - Bu yönetmelik ülkemizde sanayi, sanayi ve ticaret odalarına bağlı olarak Kamu ve Özel Sektörde endüstriyel faaliyet gösteren kuruluşlar ile maden çıkartılması ve işlenmesi ile ilgili ve yıllık toplam enerji tüketimi 2000 TEP'e eşit ve büyük olan tesisleri kapsar. Kullanılan yakıtların ve tüketilen elektriğin TEP'e çevrilmesinin nasıl hesaplanacağı 5'inci Maddede belirtilmiştir.
Hukuki Dayanak
Madde 3. - Bu yönetmelik, 3154 sayılı Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkındaki Kanun' un 28. Maddesinin verdiği yetkiye dayanarak aynı kanunun 2. maddesinin (b) bendi ile 12.8.1993 tarihli ve 505 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile değişik 10' uncu Maddesinin (d) bendi uyarınca hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4. - Bu yönetmelikte yer alan:
- ETKB : Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı
- EİE : Elektrik İşleri Etüt İdaresi Genel Müdürlüğü
- UETM : Ulusal Enerji Tasarruf Merkezi
- FABRİKA : Sanayi Kuruluşu
- TEP : Ton Eşdeğer Petrol
- ENERJİ : Yanma için elverişli tüm petrol ürünleri, doğalgaz, kömür, kok, linyit,diğer kömür ürünleri ve üretim sırasında
ara ürün olarak çıkan ve enerji değeri olan ürünler ile elektriktir.
g) SET : Spesifik Enerji Tüketimi
anlamında kullanılmıştır.
İKİNCİ KISIM
Enerji Verimliliğinin Arttırılmasında Uyulacak Genel Hususlar
Enerji Tüketimlerinin Hesaplanması
Madde 5. - Bir fabrikanın yıllık, 1 Ocak - 31 Aralık arası veya kampanya usulü çalışan işletmeler için kampanya süresini içine alacak şekilde 12 ay, harcadığı her türlü yakıt ve satın alınan, ara ürün, hammadde ve/veya enerji kullanılarak üretilen enerji türleri dahil elektrik tüketimlerinin toplamı, fabrikanın enerji tüketimi olarak kabul edilir.
Her bir yakıt ve/veya elektriğin yıllık tüketim miktarları Tablo 1' de verilen katsayılar yardımı ile TEP' e çevrilir ve bu TEP değerlerinin toplanması ile yıllık toplam enerji tüketimi bulunur.
Enerji Verimliliğini Arttırıcı Önlemler
Madde 6. - Fabrikalar aşağıda belirtilen alanlarda önlemler alarak enerjinin verimli kullanımı için çaba gösterirler. Ayrıca yeni fabrika kurulurken veya fabrikanın kapasite arttırımı ve modernizasyon çalışmalarında da aşağıdaki hususlar gözönünde bulundurulur.
- Mevcut Tesislerde Enerji Verimliliğini Artırıcı Önlemler :
-
- Mevcut tesisler aşağıda belirtilen alanlarda önlemler alarak enerjinin verimli kullanımı için çaba gösterirler.
-
- Yakıtların, mevcut yakma sisteminin en verimli şekilde kullanımı ile yakılması,
-
- Isıtma, soğutma, iklimlendirme ve ısı transferinde en yüksek verimin elde edilmesi,
-
- Isı yalıtımının standartlara uygun olarak yapılması, ısı üreten, dağıtan ve kullanan tüm ünitelerin yalıtılarak ısı kaybının en aza indirilmesi,
-
- Atık ısı geri kazanımı,
-
- Isının işe dönüştürülmesinde verimliliğin arttırılması,
-
- Elektrik tüketiminde kayıpların önlenmesi,
-
- Elektrikten iş, ısı vb dönüşümlerde verimliliğin artırılması, mümkün olduğu takdirde bileşik ısı-güç üretimine geçilmesi,
-
- Otomatik kontrol uygulamaları ile insan faktörünün en aza indirilmesi,
ı) Hava kirletici emisyonların minimuma çekilmesi ve tüketilen enerji atıklarının çevreyi en az kirletecek şekilde saklanması için azami çaba gösterilmesi.
B - Yeni Kurulacak Tesislerde Enerji Verimliliğini Artırıcı Önlemler :
-
A maddesinde belirtilen önlemler, tesisin projelendirilmesi aşamasından itibaren dikkate alınır ve bu amaca yönelik olarak ayrıca ;
- Yeni alınacak makinalar enerji verimliliği yüksek olan teknolojiler arasından, standardizasyon ve kalite güvenlik sisteminin gereklerine dikkat edilerek seçilir. Ayrıca kesintisiz enerji arzı sağlayacak girdilerin seçimine dikkat edilir.
-
- Tesis, ısı yalıtımı açısından en verimli şekilde projelendirilir ve uygulama projeye uygun olarak yapılır.
-
- Tesisin kuruluşu aşamasında enerji verimliliği ile ilgili tüm ölçüm cihazları temin ve monte edilir.
-
- Hava kirletici emisyonların minimuma çekilmesi ve tüketilen enerji atıklarının çevreyi en az kirletecek şekilde saklanması için gerekli düzenlemeler yapılır.
-
- Bileşik ısı-güç üretimine önem verilir.
Enerji Tasarrufu Etütleri
Madde 7. - Fabrika yönetimi, 6' ncı Maddede belirtilen önlemlerle sağlanacak tasarrufun enerji ve parasal değerlerini belirlemek üzere, enerji tasarrufu etütlerinin yapılmasını veya yaptırılmasını sağlar. Bu çalışmalar yönetmeliğin yayınlanmasından sonraki ilk yıl sonundan başlayarak üçüncü yıl sonuna kadar tamamlanır. Çalışma sonuçları bir raporda derlenir ve rapordan 2 kopya fabrika tarafından UETM' ye gönderilir. Fabrika, bu enerji tasarrufu etütlerini kendi teknik imkanları ile yürütebileceği gibi, UETM tarafından yetkilendirilecek yerli ve yabancı mühendislik firmalarına, üniversitelere veya serbest danışmanlara yaptırabilir.
Enerji Tasarrufu Planlarının Hazırlanması
Madde 8. - Fabrikalar, 7' nci Madde çerçevesinde belirlediği kayıpları azaltmak için, kapasite artırımı ve modernizasyon çalışmaları ile üretim artışları da göz önünde bulundurularak, 2 ve 5 yıllık planlar yapar. Yapılacak olan 2 yıllık plan içerisinde geri ödeme süresi 1 yıl ve altında olan yanma kontrolu, izolasyon, güç kompanzasyonu gibi enerji tasarrufu sağlayan projelerin, 5 yıllık plan içerisinde ise geri ödeme süresi 1 ile 4 yıl arasında olan enerji tasarrufu projelerinin yatırımlarına yer verilir. Enerji tasarrufu etütlerinin tamamlanmasını takip eden bir yıl içinde bu planların hazırlığı tamamlanır ve derhal uygulamaya konulur.
Spesifik Enerji Tüketimlerinin İzlenmesi
Madde 9. - Enerji tüketimi açısından kapsam içine giren tüm fabrikalar ana ürünler için SET değerlerini aylık ve yıllık bazda izlerler. Örneğin TEP/ton, kWh/birim Ürün, GCal/ton, Gcal/m2, kCal/Kg gibi.
SET değerlerini daha sağlıklı olarak izlemek için fabrika yönetimleri gerekli sayaç ve ölçüm cihazlarının satın alınması ile ilgili hazırlıkları bu yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren 1 yıl içinde tamamlayıp, cihazları 3 yıl içinde monte eder, mevcutları tamir ve Türk Standartları Enstitüsü’ nde kalibre ettirerek faal hale getirirler. Bunların faal ve kalibrasyonlu halde kalması için de cihazların periyodik kalibrasyon sürelerine uygun olarak Türk Standartları Enstitüsü’ nde sürekli ölçüm ve kalibrasyonlarının yapılmasını sağlar. Modernizasyon, kapasite arttırımı ve yeni tesislerin kurulmasında yeterli sayıda sayaç ve ölçüm cihazlarının kullanılması hususu projelendirme aşamasında gözönüne alınır.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Fabrikalarda Enerji Yönetimi Sisteminin Oluşturulması
Enerji Yönetimi Sisteminin Oluşturulması
Madde 10. - Enerji tüketimi 2000 TEP' e eşit ve büyük olan tüm fabrikalar, enerji tüketimi verimliliğinin arttırılması amacıyla yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden 6 ay ile 1 yıl içinde 11' inci Maddede belirtilen çerçevede Enerji Yönetimi Sistemi’ ni oluştururlar.
Enerji Kontrol Birimi ve Enerji Yöneticisi
Madde 11. - Tablo 2' de sektörel bazda yıllık olarak;
- kategorisinde gösterilen miktarda ve üzerinde enerji tüketen fabrikalar bir Enerji Yöneticisi koordinatörlüğünde Enerji Kontrol Birimi oluştururlar,
-
- kategorisinde yer alan fabrikalar ise bir Enerji Yöneticisi görevlendirirler.
Fabrikada enerji yönetiminden sorumlu tutulan bu elemanlarda Enerji Yöneticisi Sertifikası’ na sahip olma şartı aranır.
Enerji Kontrol Birimi ve Enerji Yöneticisinin Özellikleri
Madde 12. - Fabrikalara atanacak Enerji Yöneticisinin mevcut sistem ve prosesi iyi tanıyan tecrübeli bir mühendis olması ve idari açıdan doğrudan Fabrikanın üst yönetimine bağlı olarak görev yapması sağlanır. Enerji Yöneticisi koordinatörlüğünde görev yapan Enerji Kontrol Birimi, fabrikanın ana üretim bölümlerinin işletmeden sorumlu teknik elemanları ile enerji satınalınması ve kayıtlarla ilgili muhasebe veya buna benzer bölüm görevlisinden oluşur. Enerji Yöneticilerinin tam zaman çalışacak kişiler olmalarında bir zorunluluk bulunmamaktadır.
Enerji Yöneticisinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde 13. - Enerji Yöneticisinin görev, yetki ve sorumlulukları aşağıda belirtilen çalışmaları kapsar ancak bunlarla sınırlı değildir:
- Fabrikadaki tüm enerji tüketim kayıtlarını, sayaç okuma ve enerji satın almayı takip etmek, denetlemek, bunun için önemli üretim bölümlerinde gerekli olan sayaç ve benzeri cihazların yerlerini tesbit ederek satın alınmasını ve montajını sağlamak üzere girişimlerde bulunmak.
-
- SET değerleri için ayrı ayrı tüm önemli üretim bölümlerini ve ana ürünleri takip etmek üzere mevcut durum ve iyileştirme sonrası endeksleri geliştirmek, üst yönetime verilmek üzere SET değerleri, enerji maliyetleri ve üretim-enerji tüketim ilişkisini, enerjinin birim ürün maliyetindeki payını özetleyen aylık raporları hazırlamak, yerli ve yabancı sanayi ürünlerindeki enerji yoğunluklarına paralel bir trend izleyip izlemediğini kontrol etmek ve bu ürünlerde enerji yoğunluklarının düşürülmesini teminen alternatif teklifler hazırlamak.
-
- Fabrika için mali avantaj sağlaması açısından yakıt cinsini ve elektrik tarifesini değiştirme olanaklarını araştırmak ve enerji ikmal kesintisi halinde uygulanmak üzere muhtemel planlar hazırlamak.
-
- Yıllık enerji maliyet bütçelerini hazırlamak ve gerçekleşmeleri izlemek.
-
- Fabrika personeli, ekipman satıcıları ve dış danışmanlarla işbirliği yaparak enerji tasarrufu projelerini, proses değişiklikleri de dahil olmak üzere geliştirmek, gerekli mali analizleri yaparak yönetimin bu konuda yatırım yapması için yeterli bilgiye sahip olmasını, fabrikanın kendi mali ve teknik imkanları içinde olanlar da dahil, sağlamak.
-
- Makina ve tesislerin daha verimli olarak işletilmesi için verimlilik standartları oluşturmak.
-
-
- Hazırlanmış tasarruf projelerinin, şartnameden montaja kadar her safhada olmak üzere yürütülmesini sağlamak.
-
- Enerji Yönetim programı için fabrikadaki her kademe arasında iletişimi sağlamak, programa katılan tüm mühendis ve işçileri teşvik etmek için bilinçlendirme ve eğitim programları geliştirmek.
ı. Hava kirletici bacagazı emisyonlarını sürekli izleyerek 2.11.1986 tarih ve 19269 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Hava Kalitesinin Korunması Yönetmeliği‘nde belirtilen sınır değerlerinin aşılmamasını sağlamak.
j. Sayaç ve benzeri cihazların periyodik olarak üç yılda bir ölçüm ve kalibrasyonlarının yaptırılmasını sağlamak ve izleme raporları tanzim etmek.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Enerji Yönetimi Sertifikasının Verilmesi ile İlgili Hususlar
Enerji Yöneticisi Kursları ve Sertifika
Madde 14. - UETM, fabrikalarca belirlenecek elemanları Enerji Yönetimi kavramları konusunda eğitmek üzere kısa süreli kurslar açar ve / veya bu kursları düzenlemek üzere eğitim kurumlarına yetki verir. Bu kursları takiben yapılacak sınav sonucunda UETM tarafından Enerji Yöneticisi Sertifikası verilir.
Kurs Kapsamı
Madde 15. - ETKB tarafından, kursun kapsamı, ücreti, kurs yetki belgesi verilmesi ve yetkinin iptali, sınav kuralları ile ilgili hususları açıklayan bir ilan hazırlanarak, yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden sonra 6 ay içinde Resmi Gazetede duyurulur.
Eğitmen Ücreti
Madde 16. - UETM tarafından, Enerji Yöneticisi kursunda ve Enerji Verimliliği Eğitim programlarında eğitmen olarak görevlendirilecek EİE/UETM personeline, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunun 176' ncı maddesini değiştiren 21.5.1992 tarih 3803 sayılı kanunda belirtilen ders ücreti EİE bütçesinden ödenir. UETM tarafından kurs vermek üzere yetkilendirilen kurumlarda ve üniversitelerde görevlendirileceklere verilecek ders ücreti ise yukarıda belirtilen kanunda öngörülen miktarda ve bu kurum ve üniversitelerin, kurslara eleman gönderecek fabrikalardan alacağı kurs ücretinden karşılanır.
Üniversitelerde Enerji Yönetimi Dersi
Madde 17. - Üniversite eğitimleri sırasında, kapsamı 15' inci Maddede belirtilen kurs ile paralel olan bir sömestir süreli Enerji Yönetimi dersini almış olan mühendisler, gerekli belgeler ile UETM ye başvurdukları takdirde, kendilerinden sadece belge masrafı alınarak Enerji Yöneticisi Sertifikası verilir.
BEŞİNCİ KISIM
İzleme ve Yükümlülükler
İzleme
Madde 18. - Bu yönetmelikle ilgili hususlar Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı adına bu Bakanlığın bağlı kuruluşu olan Elektrik İşleri Etüt İdaresi Genel Müdürlüğü bünyesinde oluşturulmuş bulunan Ulusal Enerji Tasarrufu Merkezi ( EİE/UETM ) tarafından izlenir ve sonuçlar her yıl adı geçen Bakanlığa rapor edilir. Bu raporlar, UETM tarafından görülen aksaklıkları ve giderilmesi konusundaki tavsiyeleri içerir.
İzleme Yetkisi
Madde 19. - UETM, fabrikaların bu yönetmelikle getirilmiş bulunan yükümlülüklere uyup uymadığını denetlemeye, fabrikalardan enerji verimliliğinin tesbiti amacıyla gerekli bilgiyi toplamaya, çalışmaları yerinde izlemeye yetkilidir.
Bilgilerin Gizliliği
Madde 20. - UETM tarafından elde edilen bilgilerin gizliliği sağlanır, bilgiler ve değerlendirme sonuçları hiçbir şekilde tek bir fabrikaya ait olarak açıklanmaz, birden fazla fabrika veya sektörel değerlendirmeler olarak yayınlanabilir. Ancak ulusal çıkarlar yahut kamu yararına olan bilgiler, ilgili kuruluşun izni alınarak kullanılabilir ve yayınlanabilir.
Enerji Tasarrufu Etütleri İçin Yetki Belgesi Verilmesi
Madde 21. - Fabrikalarda enerji tasarrufu etütleri, fabrikanın kendi imkanları ile gerçekleştirilemediği durumlarda, UETM tarafından yetkilendirilen kişi ve kuruluşlarca yürütülür. Bu etütler sonucunda, UETM' nin hazırladığı formata uygun olarak bir rapor hazırlanır. Etütleri yürütmek üzere yetki belgesi almak isteyen kişi ve kuruluşlar, daha önce yaptıkları işleri, mevcut eleman ve cihaz altyapısını gösterir belgelerle UETM' ye başvururlar, yapılan inceleme sonucunda uygun görülenlere 5 yıl geçerli yetki belgesi verilir. Yetki belgesi olmayan kişi ve kuruluşlarca hazırlanan raporlar geçersiz sayılır.
Enerji Yöneticisi Olarak Atananların İsimlerinin Bildirilmesi
Madde 22. - Fabrikalara Enerji Yöneticisi olarak atanan kişilerin isimleri, özgeçmişleri, adres-telefonları ve fabrika yönetimince donatıldığı yetkilerle ilgili bilgi, bu yönetmeliğin yürürlüğe giriş tarihinden itibaren 6 ay içinde UETM' ye gönderilir ve bu bilgiler UETM tarafından bir veri tabanında güncel olarak tutulur. Bu kişilerin görevden alınmaları veya ayrılmaları durumunda mutlaka yeni bir yönetici atanır ve yeni yöneticiye ait bilgiler değişiklik tarihinden itibaren 30 gün içinde fabrika tarafından UETM ' ye bildirilir.
Enerji Tasarrufu Projelerinin ve Uygulama Takviminin Bildirilmesi
Madde 23. - Fabrikalar, 7' nci Madde çerçevesinde yapılan çalışmalara ait raporlarda tesbit edilen enerji tasarrufu ile ilgili projelerini ve 8' inci Maddede belirtildiği gibi enerji tasarrufu projelerinin uygulanmasını bir takvime bağlamak üzere hazırladıkları planlarını bu yönetmeliğin yürürlüğe giriş tarihinden itibaren 4 yıl içinde UETM' ye veri tabanına kaydedilmek üzere gönderirler. Fabrikalarca hazırlanan plan UETM' ce yetersiz bulunursa, UETM planın revizyonunu isteyebilir.
SET Değerlerinin Bildirilmesi
Madde 24. - Fabrikalar, 8' inci Maddede belirlenen uygulama planlarının gerçekleşme durumunu ve 9' uncu Maddede belirtilen SET değerlerinin ( ilk üç ana ürün için olmak üzere ), yıllık ortalamasını ve yıl içindeki en iyi performansını bir sonraki yılın Şubat ayı içinde, UETM tarafından istenen formata uygun olarak, veri tabanına kaydedilmek üzere gönderirler.
Uygulamadaki Darboğazlar Hakkında Bilgi İstenmesi
Madde 25. - Planın uygulanmasını UETM yetersiz görürse, uygulamanın arttırılmasına katkı sağlamak üzere, teknik, mali ve diğer darboğazlar hakkında fabrikadan bilgi isteyebilir. Böyle bir talep vuku bulduğunda, fabrika talebin kendisine ulaştığı tarihten itibaren 1 ay içinde gerekli bilgiyi UETM' ye gönderir.
ALTINCI KISIM
Çeşitli Hükümler
Diğer Katkılar
Madde 26. - UETM Sanayide Enerji verimliliğinin arttırılması için etüt, yayın, tanıtma ve eğitim çalışmalarını yürütür. Bu çalışmalar sırasında fabrikalar, UETM ' ye programların etkin olarak yürütülmesini sağlamak için yardımcı olurlar.
Yönetmeliğin Uygulama Sorumluluğu
Madde 27. - Fabrikanın en üst yöneticisi bu yönetmeliğin uygulanmasından ve uygulamaların devamlılığından sorumludur. Yönetim, fabrikada enerji verimliliğinin arttırılması için her kademedeki çalışanın yönetmelikten haberdar olmasını ve görev kapsamları çercevesinde sorumluluk almasını sağlayarak, uygulamanın başarıya ulaşması için çaba sarfeder. Fabrika yönetimi, Enerji Yöneticisinin görevlerini etkin olarak yürütmesi için gerekli düzenlemeleri yapmak ve uygulamalarda Enerji Yöneticisinin raporla tevsik ettiği görüş ve önerileri dikkate almak zorundadır.
Yürürlük
Madde 28. - 832 sayılı Sayıştay Kanunu’nun 105 inci maddesi hükmü uyarınca Sayıştay’ın görüşü de alınan bu yönetmelik, yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 29. - Bu yönetmelik hükümlerini, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı yürütür.
Tablo 1
Kaynakların Alt Isıl Değerleri ve Petrol Eşdeğerine Çevrim Katsayıları |
Miktar |
Enerji Kaynağı |
Yoğunluk |
Isıl değer |
Birim |
Çevrim
Katsayısı
(TEP) |
1 |
ton |
Taşkömürü |
|
6100 |
kCal/Kg |
0.610 |
1 |
ton |
Kok Kömürü |
|
7200 |
kCal/Kg |
0.720 |
1 |
ton |
Briket |
|
5000 |
kCal/Kg |
0.500 |
1 |
ton |
Linyit teshin ve sanayi |
|
3000 |
kCal/Kg |
0.300 |
1 |
ton |
Linyit santral |
|
2000 |
kCal/Kg |
0.200 |
1 |
ton |
Elbistan Linyiti |
|
1100 |
kCal/Kg |
0.110 |
1 |
ton |
Petrokok |
|
7600 |
kCal/Kg |
0.760 |
1 |
ton |
Prina |
|
4300 |
kCal/Kg |
0.430 |
1 |
ton |
Talaş |
|
3000 |
kCal/Kg |
0.300 |
1 |
ton |
Kabuk |
|
2250 |
kCal/Kg |
0.225 |
1 |
ton |
Grafit |
|
8000 |
kCal/Kg |
0.800 |
1 |
ton |
Kok tozu |
|
6000 |
kCal/Kg |
0.600 |
1 |
ton |
Maden |
|
5500 |
kCal/Kg |
0.550 |
1 |
ton |
Elbistan Linyiti |
|
1100 |
kCal/Kg |
0.110 |
1 |
ton |
Asfaltit |
|
4300 |
kCal/Kg |
0.430 |
1 |
ton |
Odun |
|
3000 |
kCal/Kg |
0.300 |
1 |
ton |
Hayvan ve Bitki Artığı |
|
2300 |
kCal/Kg |
0.230 |
1 |
ton |
Ham Petrol |
|
10500 |
kCal/Kg |
1.050 |
1 |
ton |
Fuel Oil No: 4 |
|
9600 |
kCal/Kg |
0.960 |
1 |
ton |
Fuel Oil No: 5 |
0.920 Kg/lt |
10025 |
kCal/Kg |
1.003 |
1 |
ton |
Fuel Oil No: 6 |
0.940 Kg/lt |
9860 |
kCal/Kg |
0.986 |
1 |
ton |
Motorin |
0.830 Kg/lt |
10200 |
kCal/Kg |
1.020 |
1 |
ton |
Benzin |
0.735 Kg/lt |
10400 |
kCal/Kg |
1.040 |
1 |
ton |
Gazyağı |
0.780 Kg/lt |
8290 |
kCal/Kg |
0.829 |
1 |
ton |
Siyah Likör |
|
3000 |
kCal/Kg |
0.300 |
1 |
ton |
Nafta |
|
10400 |
kCal/Kg |
1.040 |
bin |
m3 |
Doğal Gaz |
0.670 Kg/m³ |
8250 |
kCal/m³ |
0.825 |
1 |
ton |
Kok Gazı |
|
8220 |
kCal/Kg |
0.820 |
bin |
m3 |
Kok Gazı |
0.490 Kg/m³ |
4028 |
kCal/m³ |
0.403 |
1 |
ton |
Yüksek Fırın Gazı |
|
791 |
kCal/Kg |
0.080 |
bin |
m3 |
Yüksek Fırın Gazı |
1.290 Kg/m³ |
1019 |
kCal/m³ |
0.102 |
bin |
m3 |
Rafineri Gazı |
|
8783 |
kCal/m³ |
0.878 |
bin |
m3 |
Asetilen |
|
14230 |
kCal/m³ |
1.423 |
bin |
m3 |
Propan |
|
10200 |
kCal/m³ |
1.020 |
1 |
ton |
LPG |
|
10900 |
kCal/Kg |
1.090 |
bin |
m3 |
LPG |
2.477 Kg/m³ |
27000 |
kCal/m³ |
2.700 |
bin |
kWh |
Elektrik |
|
860 |
kCal/kWh |
0.086 |
bin |
kWh |
Hidrolik |
|
860 |
kCal/kWh |
0.086 |
bin |
kWh |
Jeotermal |
|
8600 |
kCal/kWh |
0.860 |
Tablo 2
SEKTÖR |
A |
B |
ALTSEKTÖR |
ENERJİ KONTROL
BİRİMİ |
ENERJİ
YÖNETİCİSİ |
METAL ANA SANAYİİ |
Demir Çelik Sanayii |
> 50 000 TEP |
50 000 - 2 000 TEP |
Alüminyum Sanayii |
> 200 000 TEP |
200 000 - 2 000 TEP |
Bakır Sanayii |
|
³ 2 000 TEP |
Diğer Metal Sanayii |
> 20 000 TEP |
20 000 - 2 000 TEP |
TOPRAK ANA SANAYİİ |
Çimento Sanayii |
> 50 000 TEP |
50 000 -10 000 TEP |
Cam Sanayii |
> 20 000 TEP |
20 000 - 2 000 TEP |
Tuğla Kiremit Sanayii |
|
³ 2 000 TEP |
Seramik Sanayii |
> 30 000 TEP |
30 000 - 2 000 TEP |
Diğer Topraktan Mamul Madde Üretim Sanayii |
|
³ 2 000 TEP |
KİMYA ANA SANAYİİ |
Kimyasal Gübre Sanayii |
> 15 000 TEP |
15 000 - 2 000 TEP |
Petrokimya Sanayii |
> 400 000 TEP |
|
Ana Kimyasal Maddeler Üretim Sanayii |
> 15 000 TEP |
|
Lastik Sanayii |
|
³ 2 000 TEP |
İlaç Sanayii |
|
³ 2 000 TEP |
Temizlik Maddeleri Üretim Sanayii |
|
³ 2 000 TEP |
Boya,Vernik ve Lak Üretim Sanayii |
|
³ 2 000 TEP |
Diğer Kimyasal Maddeler Üretim Sanayii |
|
³ 2 000 TEP |
GIDA ANA SANAYİİ |
Şeker Üretimi ve Tasfiyesi |
> 40 000 TEP |
40 000 - 2 000 TEP |
Bitkisel ve Hayvansal Yağ Üretimi Sanayii |
> 20 000 TEP |
20 000 - 2 000 TEP |
İçki Üretimi Sanayii |
|
³ 2 000 TEP |
Çay Üretimi Sanayii |
|
³ 2 000 TEP |
Un ve Unlu Mamuller Üretim Sanayii |
|
³ 2 000 TEP |
Süt ve Sütten Mamul Maddeler Üretim Sanayii |
|
³ 2 000 TEP |
Diğer Gıda Maddeleri Sanayii |
|
³ 2 000 TEP |
TEKSTİL ANA SANAYİİ |
İplik Dokuma ve Basma Sanayii |
> 20 000 TEP |
20 000 - 2 000 TEP |
Ha1ı ve Ki1im Sanayii |
|
³ 2 000 TEP |
Örme ve Konfeksiyon Sanayii |
|
³ 2 000 TEP |
Diğer Tekstil Sanayii |
> 50 000 TEP |
50 000 - 2 000 TEP |
KAĞIT ANA SANAYİİ |
Kağıt ve Selüloz Üretim Sanayii |
> 40 000 TEP |
40 000 - 2 000 TEP |
Karton ve Mukavva Üretim Sanayii |
|
³ 2 000 TEP |
METAL EŞYA ANA SANAYİİ |
Otomotiv Yan Sanayii |
|
³ 2 000 TEP |
Makina İmalat Sanayii |
|
³ 2 000 TEP |
Otomotiv Sanayii |
> 50 000 TEP |
50 000 - 2 000 TEP |
Dayanıklı Tüketim Malları Üretim Sanayii |
|
³ 2 000 TEP |
Diğer Metal Eşya İmalat Sanayii |
|
³ 2 000 TEP |
ORMAN ANA SANAYİİ |
Ağaç Sanayii |
|
³ 2 000 TEP |
|